Harlingen, 5 en 6 november 2016. Het is vrijdagavond. Samen met Wim (mijn buurman) rijden we naar vanuit Wezep naar Harlingen. Vorig jaar reden we gezellig samen en mistten we de afslag bij Heerenveen. Dit jaar letten we iets beter op. We kletsen gezellig en in eens blijken we bij Meppel de afslag gemist te hebben. We hebben weinig marge, omdat we voor acht uur de parkeerplek bereikt moeten hebben. Ondanks de gemiste afslag rijden we tien voor acht het hek door. Het is droog en we lopen in 10 minuten naar de boot. We varen op de Kaat Mossel. Er zijn al veel oude bekenden. We krijgen een slaapplaats toegewezen en maken het nog gezellig. We hebben een mooie discussie over de route en waar we het beste als eerste naartoe kunnen varen. Na veel discussie komen we gezien de wind en de verwachtingen uit op Harlingen – Den Oever, Den Oever – Oude Schild, Oude Schild – Terschelling, Terschelling – Vlieland en dan weer terug naar Harlingen. Als eindtijd komen we eerst uit op 11 uur, dan om 14:00 zondagmiddag. Wim en ik zijn dit verantwoordelijk voor de navigatie.
Zaterdagmorgen is het half zeven als ik wakker word. Onze vertrektijd is half acht en het lukt iedereen dan ook aan dek te staan. Er wordt rond acht gestart en wij zeilen zeven minuten later over de startlijn. De wind en de stroming vallen tegen. In onze eerste berekeningen komen we rond 15:00 uur aan in Den Oever. We komen moeizaam op gang. Harlingen blijft een lange tijd in beeld, maar na verloop van tijd maken we dan toch een behoorlijke slag naar de Afsluitdijk richting Kornwerderzand. Dan een paar grote slagen richting Den Oever. Voor de kust van Den Oever wordt het nog spannend. We varen over een ondiepte heen. Volgens berekening moet dan makkelijk kunnen, maar dat blijkt in de praktijk iets anders uit te pakken. Om vastlopen te voorkomen, moet iedereen naar de voorkant van de boot. We komen daardoor van achteren iets hoger te liggen en al schuivelend en zandwolkend trekkend komen we dan in dieper gelegen water. In Den Oever moet Wam van boord en een selfie maken met het codewoord en zichzelf erop. Na 10 minuten varen we weer er uit richting Oude Schild.
Voor de kust van Den Oever gaat het toch nog mis. We lopen aan de grond en moeten we wachten op hoog water. Wim en Goof stappen in een pak met laarzen en moeten het anker verleggen. Best een zwaar klusje. Nu maar wachten tot we weer loskomen. Na drie uur op het zand gelegen te hebben, komen we weer los van de grond. De boot ligt met de kop op de wind en we hijsen de zeilen. Nu verder richting Oude Schild. We moeten laveren tussen Boereplaat en Middelplaat en bij het Visjagersgaatje en Lutjeswaard kunnen we een lange klap naar boven maken richting Oude Schild. Om 1 uur ’s nachts komen we aan in Oude Schild en herhaalt zich het verhaal met de selfie. Rene, onze stuurman voor de nacht, vaart de Kaat Mossel mooi langszij en kunnen we binnen een paar minuten weer vertrekken.
We gaan nu richting Terschelling. We hebben nu eindelijk de wind mee en in een mooie slag onder het Scheurrak door, nog 1x overstag en dan komen we bij het Inschot waar we een aantal keren moeten laveren. Voorheen ging je dan de West Meep, door de Slenk naar Terschelling, maar tegenwoordig kun je langs het Schuitegat.Ondertussen regent het hard. We komen bij het Schuitegat en varen dan richting Terschelling. Het aanleggen gaat ons steeds beter af en ook bij Terschelling zijn we weer snel op weg naar Vlieland.
We hebben richting Vlieland de stroom behoorlijk tegen en je merkt het ook direct aan de golven. Grote steile golven maken het ons niet makkelijk Vlieland te bereiken, maar zoals altijd: De aanhouder wint. We varen op ons gemakkie de haven van Vlieland in. Wam rent weer en maakt weer een Selfie en dan nu op weg naar Harlingen. Het is al weer een tijdje droog en de zon schijnt mooi over de Waddenzee, toch wel de mooiste zee van de wereld en dat zo dichtbij.
Van Vlieland naar Harlingen bijna in een rechte streep. We varen via de Vlielanderbalg over het Fransche gaatje en snijden daarmee en behoorlijk stuk af. Door de Blauwe Slenk varen we richting Harlingen. Het is mooi weer en langzaamaan neemt de wind af en wordt het steeds lastiger om op tijd Harlingen te bereiken. We starten de motor en varen over de eindstreep. We zijn voor vijf uur binnen, maar of we het gehaald hebben, is de maar de vraag.
We maken ons logboek af en lopen naar de wedstrijdleiding om te horen op welke plek we geëindigd zijn. Helaas voor ons zijn we gediskwalificeerd (DSQ). Het reglement schrijft voor dat je zeilend over de finishlijn gaat en helaas hebben wij dat niet gedaan. Jammer, jammer jammer. Ook onze verplichte rusttijd van 4 uur was niet helemaal reglementair. Volgend jaar toch beter de wedstrijdregels lezen.
Ondanks onze DSQ was het toch weer een prachtig weekend en heb ik weer volop genoten van mijn rol als navigator. Onze voorspelde route kwam uit. De 1/12 regel kwam goed van pas en mijn iPhone Navionics (navigatie software) heeft zijn diensten weer bewezen in het donker. Met de iPhone zagen we precies wanneer we weer overstag moesten en zijn we daardoor niet meer vastgelopen op het wad. Volgend jaar de getijden afdrukken op basis van LAT en niet NAP maakt het leven ook echt gemakkelijker aan boord. Hoef je de hele tijd de boel om te rekenen.
Al met al een geslaagde Waddenrace 2016. Volgend jaar doen we weer mee en dan komen we wel voor in de uitslag.