Vrijdag 11 september. Vroeger een gewone dag. Nu toch een dag met een randje. Ik ben om half acht wakker en we gaan om acht uur naar “Het Blinde Peerd†voor het schippersontbijt. In de enorme hal komen alle deelnemende bedrijven en de schippers bij elkaar.
Ik eet een dubbele boterham spek met ei en drink een lekker vers kopje jus-de-orange. Daarna een lekker bakje koffie. We zoeken onze tafel op en komen dan tot de ontdekking dat er zometeen 19 mensen op de botter komen. Dat vinden we toch echt wel veel en geven dat aan bij de ‘baas’ van ons bedrijf. Hij zegt dat hij iets zal regelen en dat doet ie dan ook.
Om half tien is iedereen aan boord en vaar ik de haven van Elburg uit. Het is natuurlijk echt druk en we doen dan ook behoorlijk voorzichtig. Als de brug van Elburg open gaat, gaan er zo’n 25 botters achter elkaar aan onder de brug door. Er is afgesproken met de brugwachter dat we in 2 groepen van 25 botters door de brug gaan. Dan heeft het verkeer er zo min mogelijk last van.
Er staat een leuk windje uit het noorden en dat betekent dat we op het zeil richting het startveld kunnen varen. We hijsen de zeilen (fok en grootzeil) en dan de motor uit. Ook nu weer, net als elk jaar, valt het iemand op hoe rustig het zeilen dan is.
Om half twaalf komen we in het startveld aan en zoeken ons plekje op. We hebben startnummer 46 ergens middenin het veld. Niet een supergoede plek, maar ook niet slecht. Als alles meezit zeilen we zo de eerste boei bij Bremerberg aan. We gooien het anker uit. Het gaat niet helemaal goed. Het anker pakt niet en dus drijven we langzaam weg van ons startnummer. Maar omdat het niet hard waait is dat niet echt een probleem.
Dan valt het startschot. We hijsen in een moordend tempo het grootzeil en daarna de fok en we zijn onderweg. We liggen goed. We hebben direct de vaart er in. Boven piereiland ligt een ondiep deel. Wij moeten overstag en varen richting de dijk van de polder. We hebben de zeilen over bakboord waardoor er toch een aantal botters voor ons moeten wijken. Voor de dijk overstag en dan kunnen we richting de eerste boei varen. We halen al een paar botters in. We hebben het gevoel dat we behoorlijk achterin het veld liggen. Er doen zo’n 57 botters mee. Voor ons gevoel liggen we ergens tussen de 20ste en 30ste plek. Nadat we de eerste boei over stuurboord gerond hebben gaan we voor de wind richting het eiland. We varen tussen de eilanden door en achter het eiland valt de wind een beetje weg. Toch komen we er goed achter weg. Dan richting de tweede boei. We halen nog een aantal botters in en bij de tweede boei liggen we toch echt beter in het veld. Bij de derde boei liggen we weer beter en we krijgen helemaal het gevoel dat we aan een inhaalrace begonnen zijn. Ook nu halen we weer een paar botters in maar jammer genoeg de EB65 niet. Die finisht 2 plaatsen boven ons. Wij eindigen op de 21ste plek, de EB65 op de 19e plek. Had de finishlijn iets verderop gelegen, dan hadden we hem ingehaald. Maar goed, gezien de slechte start toch nog 21ste. We zijn tevreden. De groep aan boord vond het leuk en daar gaat het toch om. Het gaat erom dat je met de groep een leuke dag hebt.
Bij Bremerberg strijken we de zeilen en varen op de motor terug naar Elburg, waar we rond vijf uur aankomen. Om half zes is de prijsuitreiking in "Het Blinde Peerdâ€. We halen onze herinneringsmedaille op en dan terug naar de botter. We ruimen nog wat op. Kletsen nog wat na en daarmee kijken we terug op een leuke bedrijvenwedstrijddag.