Het heeft vannacht nog wat geregend, maar als we wakker worden is het weer droog. We eten ons ontbijtje en drinken een bakje thee en genieten ondertussen nog steeds van de wolkenpartijen. Er zijn nog wel donkere wolken en het ziet er ook naar uit dat het nog wel wat zal gaan regenen.
Vandaag naar Heeg. Daar zal op maandag een wedstrijd van het skutsjesilen plaatsvinden op het Heegermeer/Fluessen.
We leggen eerst nog even aan op het starteiland voor Sneek. De jongens willen graag een shaky (milk shake). In de haven is het rustig, dus leggen we gewoon langs stuurboord aan. De zon schijnt zo nu en dan tussen de grote witte wolken door. Wat is dit toch genieten.
Om drie uur varen we richting Heeg. We hebben de wind flink tegen en kunnen dus nog steeds niet zeilen. We gaan door de brug bij Uitwellingerga en over het aquaduct van de A7 en varen op het Prinses Margrietkanaal, een zeer druk bevaren kanaal en tevens zeer berucht. Op dit kanaal zijn meerdere ongelukken gebeurd. Maar wij hebben geluk. Het is erg rustig en we komen bijna geen boten tegen. Op de Jeltesloot hebben we de wind nog steeds tegen. Het regent zo nu en dan ook even. Op de kaart staat nog een brug, maar er blijkt al een mooi aquaduct te liggen. Erg handig.
In Heeg aangekomen is het ook daar erd druk. De havenmeester roept en zegt dat er achterin nog net een plekje voor ons is. Het is wel een soort vuurdoop. We varen zeer langzaam en zo nu en dan slaan we even achteruit. Uiteindelijk komen we op ons plekje aan. Onze ‘buurman’ zegt dat we beter voor het grote witte schip kunnen gaan liggen. De skutsje die daar altijd ligt komt toch niet. We verleggen de boot. Toch maar even aan de havenmeester vragen of we daar mogen liggen. We moeten terug naar ons eerste plekje. De Skutsje “Aleida-Hendrika†komt vanavond toch weer terug.
We lopen even om zeven uur een rondje door het dorpje Heeg. Er staat een leuk kerkje en een paar prachtige huizen. Verder veel watersport winkels, maar hoe kan het ook anders. We komen langs Piersma, één van de vijf beroemde botenbouwers in Friesland. Heel veel sjotters en boeiers kwamen hier van de helling.
Ondertussen regent het gewoon alsof er geen ander weer in Nederland mogelijk is. We ontdekken tijdens de wandeling ook de werkplaats van de palingaak die gebouwd wordt. De palingaak lag voor de oorlog in de haven van London om er de Nederlandse paling te verkopen. Na de oorlog was het gedaan met de vaste ligplaats en werden de palingaken gesloopt of afgezonken. Nu bouwen ze dus een nieuwe. Eigenlijk dus de eerste en de laatste palingaak.
Picasaweb: de derde dag.