Batavia

p1214287.JPGVandaag met Teunie, Coen en Floris naar de Batavia werf in Lelystad. Het is bitter koud, maar toch maar gegaan. We vragen of we ook een gids meekrijgen en er is een vrijwilliger beschikbaar. Eerst een filmpje over de werf zelf en de bouw van de Batavia onder leiding van Willem Vos. Men is begonnen in 1985 en in 1995 is de Batavia te water gelaten. In 2000 is het met een speciaal schip naar Sydney gebracht voor de Olympische spelen.

p1214253.JPGOp dit moment wordt de Zeven Provinciën van Michiel Adriaanzoon de Ruyter op de werf gebouwd. Dit schip is een oorlogsschip. Het schip staat goed in de steigers en er wordt de hele week gewerkt aan de Zeven Provincien. In de houtsnijwerkplaats staat het imposante achterversiersel van de boot, met natuurlijk de Nederlandse Leeuw en de schilden van de zeven provincien die aan het schip hebben meebetaald.

De Batavia was een echt handelsschip. Het bouwen van de Batavia kostte in de tijd van de V.O.C. 15 miljoen euro en het ging vijf jaar mee. De tocht naar Indië duurde ongeveer 9 maanden en men bracht voor rond de 15 miljoen euro aan specerijen mee terug. Totale opbrengst van de boot dus toch mooi zo’n 75 miljoen euro. Kun je in Amsterdam wel een huisje aan de gracht voor laten bouwen en een buitenhuisje aan de Vecht.

We lopen rond op de verschillende dekken. Het eerste dek is het kanonnendek en daaronder is het dek voor de specerijen. Daaronder het dek voor de water- en de jenevervoorraad. Tevens lag hier al het kruit opgeslagen. Ook ligt daar de 25 ton balast. Grote betonblokken en staven lood. De officieren hadden het redelijk goed aan boord, maar voor de bemanning was het een hel.

Na de rondleiding nog even naar de touwslagerij en de smederij.

Erg indrukwekkend allemaal.